آموزش جامع رایانه

وبلاگ تخصصی علوم رایانه-ترفندها-پاسخ گوئی به سوالات

دانلود به وسیله نرم افزار تورنت
ساعت ۳:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٢٦  کلمات کلیدی: ویندوز

در حال حاضر یکی از بهترین راه‏های دانلود از اینترنت، دانلود به وسیله Torrent است. از فیلم و موزیک گرفته تا بازی و برنامه در این شبکه وسیع و از طریق سایت های مرجع تورنت یافت می‏گردد در صورتی که در دانلود از تورنت چندان حرفه‏ای نباشید ممکن است از کم بودن سرعت دانلود به این روش گله‏مند باشید. این موضوع علتی دارد؛ کلیه فایل‏های تورنت موجود در سایت‏های مرجع تورنت، سرعت دانلود یکسانی ندارند. ممکن است سرعت دانلود برخی بسیار بالا باشد و سرعت دانلود بعضی(پی سی پدیا) دیگر بسیار کند. از جهت دیگر این احتمال وجود دارد که فایل‏‏های موجود در تورنت، غیرمطمئن، دروغین و به اصطلاح Fake باشند. در این ترفند قصد داریم به معرفی نکته‏ای بپردازیم که با اطلاع از آن می‏توانید بهترین لینک موجود جهت دانلود از Torrent را در سایت‏های مرجع بیابید و فایل مذبور را دانلود نمایید. فایلی که سرعت دانلود از آن بالا باشد و خود نیز قابل اطمینان باشد.
بدین منظور:
ابتدا به سایت‏های مرجع دانلود فایل تورنت، نظیر Mininova.org و ThePirateBay.org مراجعه نمایید.
اکنون در صورتی که در قسمت دانلود فایل دقیق شوید، دو ستون به نام های Seeds (یا Seeders یا SE) و همچنین Leechers (یا LE) وجود دارد (در سایت‏های دیگر ممکن است عناوینی مشابه این دو وجود داشته باشد).
این دو عبارت معنی دارد که با توجه به آن می‏توانید بهترین دانلود را داشته باشید.
Seeds بیانگر تعداد افرادی است که فایل مورد را نظر را به اشتراک گذاشته‏اند. هر چه (پی سی پدیا) تعداد Seedها بیشتر باشد، این فایل تورنت از نظر صحت قابل اطمینان‏تر و از نظر سرعت نیز بالا خواهد بود.
اما Leechers مشخص کننده تعداد افرادی است که در حال دانلود این فایل هستند یا آن را دانلود کرده‏اند. هر چه تعداد Leecherها نسبت به Seed ها بیشتر باشد درجه اطمینان فایل پایین بوده و سرعت دانلود از آن نیز کمتر خواهد بود. همانطور که مشخص است Leechersها را بایستی نسبت به Seeds بررسی کرد.
به عنوان مثال اگر تعداد Seedها برای یک فایل بالای 500 و تعداد Leecherها زیر 100 باشد شما یک لینک دانلود با اطمینان و سرعت بالا خواهید داشت.
اما اگر تعداد Seedها به فرض 1 و تعداد Leechersها رقم بالایی باشد این احتمال وجود دارد که فایل مذبور از نظر صحت و امنیت مطمئن نبوده و سرعت دانلود آن نیز کم باشد


 
فوت و فن کلیدهای میانبر در هنگام استفاده از اینترنت و ویندوز Xp
ساعت ۳:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٢٦  کلمات کلیدی: ویندوز

 

در صورتی که دوست دارید تا با سرعت بیشتری با کامپیوتر کار کنید و خود را حرفه ای تر نشان دهید بیش از 200 کلید میان بر در محیط ویندوز است که با استفاده از آنها میتوانید به طور کامل کارهایی که میتوانید با موس انجام دهید را با کیبورد شبیه سازی کنید:

Esc لغو عملیات در حال انجام.
F1
راهنما.
F2
در حالت عادی تغییر نام آیتم (های) انتخاب شده . در برنامه های قدیمی تر (معمولا تحت داس)ذخیره فایل جاری.
F3
جستجو.
F4
باز کردن لیست پایین رونده Address Bar
F5
به روز آوری Refresh
F6
مانند کلید Tab بین اجزای مختلف پنجره جاری سوییچ می کند.
F10
پرش به منو های اصلی یک پنجره مثلFile,Edit,View, ...
F11
پنجره جاری را تمام صفحه می کند.
PrintScreen
در ویندوز از کل صفحه نمایش یک عکس می گیرد و آن را در حافظه کلیپ بورد قرار می دهد و ما می توانیم در یک برنامه ویرایش عکس مثل Ms-Paint آن را Paste کنید .
Tab
بین اجزای پنجره جاری سوییچ می کند .
Space
در حالت مرورگر اینترنت اکسپلورر صفحه جاری را به پایین می برد .مثل Page Down
BackSpace
در حالت عادی یعنی در مرور ویندوز یک مرحله به بالاتر میرود (معادل Up) و در مرورگر اینترنت اکسپلورر معادل Back است.
Home
رفتن به اول خط در حالت ویرایش متن و رفتن به اول صفحه در حالت مرور.
End
رفتن به آخر خط در حالت ویرایش متن و رفتن به آخر صفحه در حالت مرور.
PageUp
در حالت مرور چه در اینترنت و چه در ویندوز و معمولا همه جا صفحه به صفحه به بالا می رود.
PageDown
در حالت مرور چه در اینترنت و چه در ویندوز و معمولا همه جا صفحه به صفحه به پایین می رود.
Arrow
ترکیبات کلید Ctrl :
Ctrl+q
در بعضی از برنامه ها خروج است.
Ctrl+w
در اکثر برنامه هایی که چند فایل را باهم باز می کنند مثل Ms-Word, کلا Ms-Office , Adobe Photoshop ,Ms-internet Explorer, ... فایل باز شده جاری را می بندد.
Ctrl+e
جستجو در مسیر جاری.
Ctrl+r
تازه کردن صفحه معادل کلید F5 و Refresh
Ctrl+y
وقتی که یک عمل به عقب باز میگردیم (Undo) این کلید ها یک عمل به جلو می روند (Redo) البته در بعضی برنامه ها معمولا محصولات آفیس مایکروسافت اینگونه هستند .
Ctrl+i
باز کردن قسمت علاقه مندی هاFavorites
Ctrl+o
باز کردن فایل جدید در اکثر برنامه ها ، معادل File>Open
Ctrl+p
پرینت گرفتن در اکثر برنامه ها.
Ctrl+a
انتخاب همه آیتم ها.
Ctrl+s
در اکثر برنامه ها ذخیره فایل جاری .Save
Ctrl+d
در اینترنت اکسپلورر صفحه باز شده جاری را به علاقه مندی ها اضافه می کند (معادل Favorites>Add to Favorites) و در ویندوز هم آیتم (آیتم های) انتخاب شده را پاک می کند. (کمیاب آنلاین.کام)
Ctrl+f
جستجو.
Ctrl+h
معادل History (ابته در ویرایشگر نوت پد معادل Find / Replace است)
Ctrl+l
در اینترنت اکسپلورر معادل File>Open است.
Ctrl+z
بازگشت به آخرین عملیات انجام شده .Undo
Ctrl+x
انتقال (برش) آیتم مورد نظر در حافظه کلیپبوردCut.
Ctrl+c
کپی آیتم مورد نظر در حافظه کلیپبورد.Copy
Ctrl+v
فراخوانی آیتم مورد نظر از حافظه کلیپبورد.Past
Ctrl+b
پنجره سازماندهی علاقه مندیها (Organize Favorites) را باز می کند.
Ctrl+n
در اینترنت اکسپلورر (تقریبا تمامی مرورگرها) یک پنجره جدید باز می کند.
Ctrl+F1
در اکثر برنامه ها ی مختلف راهنمای برنامه را باز می کند .
Ctrl+F4
باز کردن لیست پایین رونده Address Bar در مرورگر اینترنت اکسپلورر و مرورگر ویندوز.
Ctrl+F10
باز کردن منو های بالای پنجره برنامه ها مثل File,Edit,.. ..
Ctrl+BackSpace
موقع ویرایش متن همان کار BackSpace را انجام می دهد با این تفاوت که به جای پاک کردن کاراکتر به کاراکتر کلمه به کلمه پاک می کند.
Ctrl+5
معادل Select All در اکثر ویرایشگر های متنی.
Ctrl+Home
درحالت ویرایش مکان نما را به اول صفحه انتقال می دهد.
Ctrl+End
درحالت ویرایش مکان نما را به آخر صفحه انتقال می دهد.
Ctrl+Insert
کپی آیتم(های) انتخاب شده در حافظه کلیپ بورد(Copy).
Arrow
ترکیبات کلید Alt :
Alt+A
باز کردن منوی علاقه مندی ها و قرار گرفتن بر روی Add to Favorites
Alt+D
انتقال مکان نما به Address Bar
Alt+F4
بستن پنجره جاری.
Alt+Space Bar
معادل راست کلیک بر روی نوار عنوان پنجره جاری.
Alt+Esc
پیمایش بین پنجره های باز جاری.
Alt+Tab
سوییچ کردن بین پنجره های باز جاری.
Alt+BackSpace
در بعضی از ویرایشگرها معادل Undo عمل می کند (معمولا ویرایشگرهای قدیمی و تحت داس)
Alt+Home
در مرورگر اینترنت اکسپلورر به صفحه خانگی پرش می کند.
Alt+Right Arrow
معادل Forward در مرورگر ویندوز.
Alt+Left Arrow
معادل Back در مرور گر ویندوز.
Alt+Number
ترکیب کلید Alt به همراه زدن یک عدد از قسمت سمت راست صفحه کلید در حالت ویرایش یک کاراکتر معادل کد اسکی عدد وارد شده نمایش می دهد . مثلا اگر Alt را نگه داشته و 789 را وارد کنیم پس از رها کردن کلید Alt این کاراکتر نمایش داده می شود : ยง .
Alt+Enter
متعلقات (Properties) آیتم(های) انتخاب شده را نمایش می دهد.
Alt+PrintScreen
از پنجره جاری یک عکس تهیه می کند و به حافظه کلیپ بورد انتقال می دهد.

Arrow
ترکیبات کلید Shift :
Shift+F10
معادل راست کلیک.
Shift+ Del
پاک کردن کامل آیتم (های) انتخاب شده .یعنی بدون این که به سطل بازیافت انتقال یابد پاک می شود.
Shift+tab
وارونه کاری که Tab انجام می دهد.
Shift+Insert
فراخوانی اطلاعات از حافظه کلیپبورد (Paste)
Arrow
ترکیبات WinKey :
خود WinKey باز شدن منوی Start در ویندوز.
WinKey+E
باز کردن My Computer در حالت Folders.
WinKey+R
باز کردن پنجره Run.
WinKey+U
باز کردن پنجره Utility Manager.
WinKey+D
نمایش دسکتاپ معادل Show Desktop
WinKey+F
جستجو.
WinKey+Ctrl+ F
جستجوی یک کامپیوتر در شبکه.
WinKey+L
قفل کردن کامپیوتر .یا رفتن به حالت Swich User
WinKey+M
تمامی پنجره های باز را Minimize می کند.
WinKey+Shift+ M
تمامی پنجره های Minimize شده را Restore می کند.


 
ناگفته هایی از پاورپوینت
ساعت ٧:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٩  کلمات کلیدی: آفیس

مطمئنأ تمامی شما نرم افزار مایکروسافت پاورپوینت را می‌شناسید. محیط این نرم افزار بر عکس محیط MS Word جای گزافه گویی نیست ، بلکه شما در آن رئوس مطالب را درج می‌کنید و شکل‌ها و نمودارهای خود را در آن نمایش می‌دهید و در نهایت آنچه در ذهنتان می‌گذرد و در قالب بیان نمی‌گنجد را به تصویر می‌کشید. اسلایدهای حاصل در اصل پوستری از سخنان شما هستند. نکات کلیدی خاصی در پاورپوینت نهفته است که با دانستن آنها می‌توانید به این بوم متحرک، طراوت بیشتری ببخشید. در این ترفند قصد داریم به معرفی این نکات کلیدی بپردازیم.
چیدمان داخلی یک اسلاید

سعی کنید اکثر تغییر و تحولات مورد نظر خود را از طریق روش‌های کلی و استانداردی که Powerpoint ارائه می‌نماید انجام دهید. هر چیز در پاور پوینت در قاب مخصوص خود جای می‌گیرد. همین طوری نمی‌توان در یک اسلاید شروع به تایپ نمود. باید یک جعبه متنی داشته باشیم و در آن متن یا تیتر مورد نظر خود را بنویسیم. برای ارائه و نمایش مجموعه اسلایدهایتان کلید F5 را بفشارید و برای رفتن از یک اسلاید به اسلاید بعدی کافی است یکبار ماوس را کلیک کنید و یا دکمه فلش سمت راست یا بالا را بفشارید.
ساختن اسلاید و پنهان کردن آن

گزینه Duplicate silde منوی Insert از اسلاید جاری یک کپی دیگر درست می‌کند. ترفند کلیک راست روی آیکن اسلاید برای حذف یا پنهان کردن اسلایدها نیز بسیار کارآمد است. امتحانش کنید Hidden یا پنهان بودن یک اسلاید برای اسلایدهای توضیحی که به کمک Hyperlink به سراغشان می‌رویم. ولی نمی‌خواهیم در روال عادی نمایش دیده شوند و فقط در صورتی که رویشان کلیک کنیم نشان داده شوند کلی به کار می‌آید.
اسلایدها، افقی یا عمودی

می‌توانید بگویید اسلایدها
Lanscape و Portrait باشند. برای این کار سراغ Page Setup از منوی File بروید. نمی‌توان در آن واحد در یک نمایش هم اسلاید عمودی داشت و هم اسلاید افقی.
برای چنین هدفی بایستی دو نمایش جداگانه بسازید و در اولی یک لینک به دومی ایجاد کنید. نمایش اول دارای تنظیم صفحات افقی و نمایش دوم دارای تنظیم صفحات عمودی می‌باشد. در خاتمه نمایش دوم، دوباره آن را لینک به نمایش اول می‌کنید.
در حین اجرای یک پرزنتیشن برای متوقف ساختن یا ادامه دادن نمایش در پرزنتیشن کلید S و یا علامت بعلاوه را بفشارید برای خاتمه نمایش اسلایدها Esc و یا Ctrl + Break را بفشارید.
برای رفتن به یک اسلاید با شماره خاص شماره اسلاید را وارد نموده Enter را فشارید. برای رفتن به اسلاید مخفی بعدی از کلید H استفاده کنید.
برای رفتن به اولین اسلاید
1+Enter را بفشارید و یا آنکه هر دو دکمه ماوس را همزمان دو ثانیه نگه‌دارید.

توقف نمایش اسلایدها

برای آنکه در حین نمایش متوقف شوید و یک صفحه با زمینه مشکی رنگ نشان داده شود، کلید B را بفشارید. برای نمایش یک صفحه یا زمینه سفید کلید W را بفشارید.
استفاده از ماوس به عنوان پوینتر

برای نمایش یا مخفی کردن اشاره‌گر ماوس و همین‌طور نوار ابزار Slideshow در حین نمایش کلید A و یا علامت مساوی را بفشارید. (بعضی وقت‌ها علامت سفید اشاره گر ماوس روی زمینه نمایش ما خیلی توی چشم می‌آید) برای تبدیل اشاره‌گر ماوس به یک نقطه رنگی مثل یک پوینتر Ctrl + P کمک بگیرید.
برای مخفی کردن سریع نوار ابزار Slideshow کلید Ctrl + H و برای خاموش کردن آن ظرف 15 ثانیه Ctrl + U را بفشارید. برای نمایش دوباره اشاره گر ماوس Ctrl + A در خدمت شماست.
برای اجرای انیمیشن بعدی یا رفتن به اسلاید بعدی از
N استفاده کنید. برای قبلی هم از P استفاده نمایید.
ساختن یک اسلاید خلاصه مطالب

اگر به طور خلاصه در یک اسلاید بخواهید بگویید که در اسلایدهای بعدی چه خواهید گفت یک اسلاید خلاصه مطالب بسیار کارآمد خواهد بود. برای این کار به نمایش Slide Sorter از منوی View بروید و در آنجا اسلایدهای مورد نظر برای خلاصه‌سازی را با پایین نگه‌داشتن کلید Shift انتخاب کنید. سپس از نوار ابزار
Slide Sorter گزینه Summary Slide را انتخاب کنید. این اسلاید خلاصه به صورت پیش فرض به عنوان دومین اسلاید نمایش قرار می‌گیرد و حاوی تیتر اسلایدهای منتخب خواهد بود. خلاصه مطالب به طور پیش‌فرض دارای رئوس مطالب تیترهای اسلایدهای موجود می‌باشد


 
اسکن کامپیوتر برای وجود ویروس بدون ویروس یاب
ساعت ٦:٥٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٩  کلمات کلیدی: ویندوز

خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستمتان عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن میتوانید کامپیوتر خود را شخصأ اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید ، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی!
اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد.
برای انجام این کار : ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کایک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید. سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید.
اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید.
حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود.
فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ها و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند.
اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 8/10/2004) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریج برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است (ترفندستان) و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد. حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد.
پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح میکنیم که این اشتباه رخ ندهد:
اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت نداردبروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید.
اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجو گر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است.


 
مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٥  کلمات کلیدی: شبکه

تست راه حل

بعد از پیدا کردن راه حلی مناسب، باید دوباره به اول کار برگردیدو مجددا شرایطی را بوجود آورید که باعث بروز خطا شده بود.

اگر مشکل دوباره بوجود نیامد، باید به بررسی موارد دیگری بپردازید که به نوعی با تغییرات اعمال شده توسط شما در ارتباطند، تا مطمئن شوید که رفع یک مشکل باعث ایجاد مشکلات جدیدی نشده است.
در این مرحله ارزش زمانی را که برای ثبت روند اشکال زدایی شبکه صرف کرده اید معلوم می شود چون برای اینکه مطمئن شوید مسئله ای که کاربر در وحله اول با آن برخورد کرده بود کاملا برطرف شده است باید روندی که برای ایجاد مجدد آن مسئله انجام داده بودید را عینا تکرار کنید.


تعیین نتایج حاصل از راه حل اعمال شده

در طول اشکال زدایی شبکه باید کل شبکه را زیر نظر داشته باشید و تمام حواس خود را فقط جمع مشکل یک کاربر، یک برنامه و یا یک شبکه محلی نکنید. گاهی این امکان وجود دارد که استفاده از روشی برای رفع یک مشکل، مشکلات دیگری ایجاد کند که شدیدتر باشند و کاربران بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد. بعنوان مثال اگر کاربران یک شبکه محلی با ترافیک بالایی مواجه شده باشند که کار آنها را مختل کرده است، ممکن است با متصل کردن تعدادی از کامپیوترهای آنها به یک شبکه محلی دیگر ، مسئله را رفع کنید.

اما اگر چه ممکن است انجام اینکار مشکل آن کاربران را حل کرده باشد، اما این امکان هم وجود دارد که ترافیک شبکه محلی دیگری را بالا برده باشید و در نتیجه مشکل حادتری بوجود آمده باشد.

در مورد این مثال خاص شما می توانستید تدبیری فراگیرتر اتخاذ کنید. بعنوان مثال می توانستید شبکه محلی کاملا جدیدی ایجاد کنید و تعدادی از کاربران را به آن شبکه منتقل کنید.

 

ثبت راه حل اتخاذ شده

گرچه در اینجا ثبت فعالیتهای انجام شده و راه حل اتخاذ شده بعنوان مرحله ای مجزا آورده شده است، اما اینکار باید از زمانیکه کاربری از شما تقاضای کمک می کند، انجام شود.

در یک تیم پشتیبان منظم و یا سازماندهی درست باید سیستمی برای ثبت مسائل بوجود آمده در شبکه و روشی که برای رفع هر یک اتخاذ شده است وجود داشته باشد.

در بسیاری از موارد تیم های پشتیبان متشکل از گروههایی هستند که سطح آنها از نظر مهارت در اشکال زدایی با همدیگر متفاوت است.
به هریک از این گروهها بنابر سطح مهارت یک tier گفته می شود. مسائل موجود در شبکه ، اول با گروه اول در میان گذاشته می شوند، و اگر آن مسائل از حد توان این گروه پیچیده تر بودند، گروه دوم که متشکل از تکنسین های با تجربه تری می باشد به بررسی مسائل می پردازد.

از آنجا که همه افراد درگیر در حل یک مسئله همه کارهای خود را ثبت می کنند در مراحل بعدی عیب یابی و رفع آن ساده تر می شود. علاوه براین، یادداشت برداری دقیق، از انجام مجدد کارهایی که قبلا توسط دیگران انجام شده است، ممانعت بعمل می آورد.

آخرین مرحل اشکال زدایی اینست که برای کاربر توضیح دهید که چرا و چه کارهایی را برای رفع مسئله انجام داده اید. گرچه اغلب کاربران تمایلی به شنیدن جزئیات تکنیکی کار ندارند اما بد نیست اجازه دهید کاربران بدانند که آیا آنها باعث بروز خطا شده اند، مشکل را تشدید کرده اند و یا رفع آنرا پیچیده تر کرده اند. این آموزش تدریجی کمک خواهد کرد که دفعه بعد زودتر بتوانید شبکه را اشکال زدایی کنید و یا اینکه اصلا از بوجود آمدن مجدد مشکل بخصوصی جلوگیری کنید.


 
مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٤  کلمات کلیدی: شبکه

تشخیص علت

در حین اشکال زدایی یک شبکه، وقتی بدنبال علت ایجاد مشکلی هستید، از ساده ترین موارد شروع کنید. بعنوان مثال اگر یک ایستگاه کاری قادر به برقراری ارتباط با سرور فایلی نمی باشد، کار را با بررسی مسیریاب بین دو سیستم نباید شروع کرد، بلکه اول باید به بررسی موارد ساده تری مثل اینکه آیا کابل شبکه به کامپیوتر متصل می باشد یا خیر بپردازید.
مسئله مهم دیگر اینکه باید کار خود را منظم انجام دهید و هرچه را که بررسی می کنید ثبت کنید تا زحمت شما دوچندان نشود.

 

 

پیدا کردن راه حلی مناسب

بعد از محدود کردن منشا مشکل به یکی از تجهیزات شبکه، نوبت آن میرسد که تعیین کنید آیا مشکل سخت افزاری و یا نرم افزاری می باشد.

اگر مشکل سخت افزاری باشد می توانید بخش مشکوک را عوض کنید و یا از وسیله ای معادل استفاده کنید. بعنوان مثال، مسائلی که در تبادل اطلاعات بوجود می آیند ممکن است شما را مجبور کنند کابل ها را تک تک عوض کنید تا کابل معیوب پیدا شود.
اگر مشکل مربوط به یک سرور باشد می توانید کار را با تعویض قطعات آن (مثلا هارد دیسک) شروع کنید. اگر مشخص شود که مشکل نرم افزاری بوده است می توانید داده ها را روی کامپیوتر دیگری ذخیره کنید و نرم افزارهای موجود روی کامپیوتر معیوب را دوباره نصب کنید.

در بعضی از موارد محدود کردن منشا مشکل به بخش های کوچکتر می تواند خود شامل رفع عیب هم بشود. بعنوان مثال اگر برای پیدا کردن کابل معیوب، تک تک کابل ها را به نوبت عوض کنید، تعویض کابل معیوب در واقع عیب را رفع می کند. اما در مواردی دیگر ممکن است کار به این سادگی نباشد و مثلا مجبور باشید یک برنامه سرویس دهنده یا سیستم عاملی را مجددا نصب کنید. در اینصورت چون کاربران دیگر هم ممکن است نیاز به دستیابی به آن سرور را داشته باشند، مجبور خواهید شد رفع عیب را به زمان دیگری که کسی با شبکه کاری ندارد و از داده ها نسخه پشنیبان برداشته شده است، به تعویق بیاندازید. در بعضی از موارد دیگر ممکن است مجبور شوید بعنوان مثال برای نصب کابل های جدید از دیگران کمک بگیرید. در اینصورت باید برنامه را طوری تنظیم کنید که کار نصاب کابل، کار شبکه و کاربران را مختل نکند.


 
مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ۱٠:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٤  کلمات کلیدی: شبکه

شناسایی تغییرات

در صورتیکه یکی از کامپیوترها با یکی دیگر از اجزای شبکه که قبلا به درستی کار می کرده است، حال دچار مشکل شده باشد، می توان نتیجه گرفت که تغییراتی روی داده است.
وقتی کاربری مسئله ای را گزارش می کند، مهمترین اطلاعاتی که فرد مسئول اشکال زدایی شبکه می تواند جمه آوری کند اینست که دقیقا قبل از بروز خطا چه تغییراتی روی کامپیوتر انجام شده بوده است
.
اما متاسفانه در اغلب موارد گرفتن این اطلاعات از کاربر آسان نیست. جوابی که در مقابل "آیا بتازگی چیزی در کامپیوتر شما تغییر کرده است یا نه؟" داده می شود معمولا جواب خیر می باشد و مدتی بعد کاربر بیاد می آورد که قبل از وقوع مسئله یک ارتقای نرم افزاری یا سخت افزاری روی کامپیوتر انجام شده است
.
در شبکه ای که بدرستی مدیریت و نظارت می شود باید این امکان وجود داشته باشد که بتوان معلوم کرد آیا اخیرا ارتقا و یا اصلاحی روی کامپیوتر کاربر انجام شده است یا خیر
.

تغییرات عمده ای از قبیل نصب نرم افزار یا سخت افزارهای جدید، از دلایل واضح مشکلی می باشند که در شبکه بوجود آمده است، اما فردی که مسئول اشکال زدایی شبکه می باشد باید متوجه تغییرات نامحسوس تر هم باشد. بعنوان مثال بالارفتن ترافیک شبکه می تواند باعث پایین آمدن بازدهی شود. مسائلی که هراز چند گاهی توسط تعدادی از کاربران برنامه، سگمنت یا شبکه محلی یکسانی گزارش می شود می تواند دلیلی بر وجود مشکلی در یکی از اجزای شبکه باشد. ردیابی منشا مشکل یک شبکه گاهی شبیه به کار یک گاراگاه می باشد و اینکه چطور متهمان باید مورد بازپرسی قرار بگیرند بخش مهمی از روند اشکال زدایی به شمار می آید.


 
مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۳  کلمات کلیدی: شبکه

تعیین ناحیه دربرگیرنده مشکل

گام بعدی در ارزیابی ماهیت مشکل اینست که ببینید آیا می توانید همان مشکل را مجددا بوجود آورید یا خیر
مسائلی که بسادگی قابل ایجاد هستند را به مراتب راحت تر می توان تصحیح کرد، چون شما می توانید بررسی کنید که آیا راه حل بکار رفته موفق بوده است یا خیر.

البته مشکلاتی هم وجود دارند که هراز چندگاهی بوجود می آیند و یا اینکه فقط در یک دوره زمانی کوتاهی بروز می کنند. در اینصورت مجبور خواهید شد که تعیین موفقیت ویا عدم موفقیت را ه حل اعمال شده را به بعدا موکول کنید.

بعد از اطمینان از اینکه مشکل را می توان مجددا بوجود آورد نوبت آن می رسد که منشا اصلی آنرا پیدا کنید. بعنوان مثال اگر کاربری در باز کردن یک فایل در یک برنامه پردازش لغات مشکل داشته باشد، منشا مشکل ممکن است خود برنامه ، کامپیوتر کاربر، سروری که فایل روی آن است ویا هریک از اجزای دیگر درگیر در شبکه باشد. روش تشخیص منشا اصلی مشکل اینست که بخش هایی که در ایجاد آن مشکل دخیل نیستند را بصورتی مستدلل و منظم کنار بگذاریم تا به منشا اصلی برسیم.

اگر مشکل موجود د رشبکه را می توانید مجددا بوجود آورید می توانید با دنبال کردن روندی مانند آنچه در زیر آورده شده است شرایطی که باعث بروز آن مشکل می شود را ایجاد کنید و رفته رفته آنرا رفع کنید:

1-
از کاربر بخواهید مشکل را چند بار بوجود آورد، تا بتوانید نتیجه بگیرید که عملیاتی که کاربر انجام می دهد باعث بروز خطا می شود یا خیر.

2-
خودتان پشت کامپیوتر بنشینید و همان عملیات را تکرار کنید. اگر اینبار مشکل بوجود نیامد، دلیل بروز مسئله ممکن است روشی باشد که کاربر طبق آن عمل می کند. روند کار کاربر را به دقت بررسی کنید تا معلوم شود که او قسمتی را اشتباه انجام می دهد یا خیر. این امکان وجود دارد که شما و کاربر، کار مشابهی را با روش های متفاوتی انجام دهید بصورتیکه روش کاربر بعث بروز خطا شود ولی روش شما مشکلی بوجود نیاورد.

3-
اگر با وجودیکه خودتان عملیات را تکرار کرده اید باز مشکل بوجود آمد، از حساب کاربر خارج شوید و با استفاده از حساب خود که دارای امکانات مدیریتی می باشد وارد شوید و همان عملیات را تکرار کنید. در اینصورت اگر مشکل دوباره بوجود نیامد، احتمالا کاربر مجاز به انجام کار نبوده است.

4-
اگر مشکل مجددا اتفاق افتاد، سعی کنید همان عملیات را روی کامپیوتر دیگری که دارای سخت افزار مشابه با سخت افزار کامپیوتر قبل می باشد و به همان شبکه متصل است تکرار کنید. اگر مشکل تکرار نشد می توانید نتیجه بگیرید که کامپیوتر کاربر و یا ارتباط آن با شبکه مسئله دارد. اما اگر مشکل تکرار شد، شما می دانید که مسئله ای در خود شبکه وجود دارد که می تواند به سروری که کامپیوتر با آن تبادل اطلاعات می کند و یا به سخت افزار رابط بین آن دو مربوط باشد.

اگر مطمئن شدید که مشکل در جایی از شبکه است نه کامپیوتر کاربر، می توانید بدنبال منشا آن در شبکه بگردید. بعنوان مثال اگر توانستید مشکل را روی کامپیوتر نزدیک دیگری مجددا بوجود آورید می توانید همان عملیات را روی کامپیوتری که در جای دیگری از شبکه مستقر است انجام دهید. فراموش نکنید که این روند را باید همچنان مستدلل و منظم انجام دهید و روند کار خودرا همراه با نتایج بدست آمده ثبت کنید. بعنوان مثال می توانید سعی کنید که مشکل را روی کامپیوتر دیگری که به همین هاب متصل است، و سپس روی کامپیوتر دیگری که به هابی دیگر متصل است ولی روی همان Lan قرار دارد، مجددا بوجود آورید. اگر مشکل در کل Lan اتفاق می افتد، روی کامپیوتری که به Lan دیگری متصل است عملیات را تکرار کنیدو و در نهایت شما باید با بخش بخش کردن شبکه ، منشا مشکل را به یکی از اجزای شبکه از قبیل سرور، هاب، مسیریاب و یا یک کابل محدود کنید.


 
مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۳  کلمات کلیدی: شبکه

تعیین دقیق مشکل بوجود آمده

اولین مرحله در اشکال زدایی یک شبکه اینست که تعیین کنید مشکل دقیقا چیست و تاثیر آن روی شبکه چه می باشد تا بتوانید بر مبنای آن به شکل بوجود آمده اولویت دهید. در شبکه های بزرگ معمولا به توانایی که تیم پشتیبان در مدت زمان مشخصی دارد، تلفن های بیشتری مبنی بر درخواست کمک دریافت می شود.
بنابراین باید طبق الگوی خاصی این تلفن ها اولویت بندی شوند و سپس بر طبق اولویت اختصاص داده شده به هر یک، بررسی شوند.
این اولویت بندی همانند بخش اورژآنس یک بیمارستان نباید بر مبنای این باشد که چه کسی اول تماس گرفته است، بلکه در اغلب موارد شدت مسئله است که تعیین می کند چه کسی باید اول سرویس دهی شود، گرچه معمولا عاقلانه نیست که مثلا نیست که مثلا مشکل مدیر عامل بعد از کسانیکه از او دارای سمت پایین تری هستند مورد بررسی قرار بگیرد.
ضوابط زیر می توانند شما را در اولویت بندی مسائل کمک کنند:

منابع مشترک بر منابع غیر مشترک ارجحیت دارند: مشکلات بوجود آمده در یک سرور ویا بخش های دیگری که کاربران زیادی را دچار وقفه می کند باید بر مشکلاتی که فقط روی یک کاربر تاثیر می گذراند ارجحیت داشته باشد.

مسائلی که کل شبکه را تحت تاثیر قرار می دهند بر مسائل مربوط به یک گروه و یا بخش خاص ارجحیت دارند: منابعی از قبیل سرورهای نامه های الکترونیکی که به کل شبکه سرویس می دهند باید نسبت به منابع گروهی، مثل سرورهای پرینت ارجحیت داشته باشند.

مشکلات گروهی را بنابر کار گروه اولویت بندی کنید: مشکلات مربوط به گروه یا دپارتمانی که برای سازمان نقش مهمتری را ایفا می کنند از قبیل مراکز جوابگویی به درخواست های مشتریان و یا دریافت سفارشات باید بر مشکلات مربوط به دپارتمانهایی مثل دپارتمان پژوهش و توسعه که بهتر می توانند وقفه های ایجاد شده در کار خود را تحمل کنند، ارجحیت داده شوند.

مشکلاتی که کل یک سیستم را تحت تاثیر قرار می دهند بر مشکلات نرم افزاری ارجحیت دارند: مسئله ای که یک کامپیوتر را کاملا از کار می اندازد و باعث می شود کاربر هیچ کاری نتواند بکند باید بر مسئله ای که در یکی از تجهیزات کامپیوتری یا برنامه های کاربردی بوجود آمده است ارجحیت داشته باشد.

معمولا به سختی می توان بنابر آنچه یک کاربرد نسبتا بی تجربه در مورد مسئله بوجود آمده می گوید، تشخیص داد که مشکل دقیقا چه بوده است. اما بهرحال باید اطلاعات دقیقی در مورد آنچه اتفاق افتاده است بدست آورد. کاربران معمولا اطلاعات کافی در مورد اینکه زمان بروز مشکل در حال انجام چه کاری بوده اند، نمی دهند. بعنوان مثال در بسیاری از موارد کاربران بدلیل دریافت یک پیغام خطا از شما درخواست کمک می کنند در صورتیکه در یادداشت کردن متن پیغام قصور کرده اند.

فعلا شما می توانید کار خود را با پرسیدن سئوال های زیر شروع کنید:

-
زمان بروز مشکل دقیقا در حال انجام چه کاری بودید؟

-
آیا مشکلات دیگری هم داشته اید؟

-
آیا کامپیوترتان قبل از بروز مشکل، درست کار می کرد؟

-
آیا بتازگی هیچ سخت افزار یا نرم افزاری نصب، حذف ویا پیکربندی مجدد شده است؟

-
آیا شما یا کس دیگری سعی کرده اید مسئله را رفع کنید؟


 
مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ٩:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۳  کلمات کلیدی: شبکه

از جمله موارد کلیدی که در اشکال زدایی یک شبکه باید رعایت شود، ایجاد یک الگو و عمل طبق آن الگو می باشد. حتما می پرسید منظور چیست؟ ببینید اغلب مشکلاتی که در شبکه ها بوجود می آیند معمولا بدلیل استفاده نادرست کاربران از نرم افزارها می باشد.
زمانیکه شما با یک مشکل واقعی در شبکه مواجه می شوید باید یکسری مراحل خاصی را برای عیب یابی و رفع آن دنبال کنید که شامل موارد زیز می باشد:

1- تعیین دقیق مشکل بوجود آمده
2- تعیین ناحیه در برگیرنده منشا مشکل
3- شناسایی تغییرات
4- تشخیص علت
5-پیدا کردن راه حل مناسب
6-تست راه حل
7- تعیین نتایج حاصل از راه حل اعمال شده
8- ثبت راه حل اتخاذ شده

روشی که شما در اشکال زدایی یک شبکه دنبال می کنید شاید کمی با روند بالا فرق داشته باشد، ولی بطورکلی باید مشابه همین مراحل باشد


 
ساخت دو فولدر با نام یکسان در یک محل
ساعت ٧:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۳  کلمات کلیدی: ویندوز

حتمأ شما نیز میدانید که در داخل محیط ویندوز و در یک محیط خاص مانند دسکتاپ یا پوشه My Documents نمیتوان دو فولدر با نام یکسان ساخت. چرا که از نظر منطقی و آدرس دهی در داخل ویندوز این کار شدنی نیست. اما هم اکنون قصد داریم ترفندی ساده را به شما معرفی کنیم که با بهره گیری از آن میتوانید در یک محل دو فولدر با یک نام کاملأ یکسان بسازید!

برای اینکار:


از طریق My Computer به محلی که قصد دارید دو فولدر با نام یکسان را بسازید بروید.
با راست کلیک و انتخاب New > Folder فولدر جدیدی ساخته و نام آن را به عنوان مثال p30 pediaبگذارید.
همان طور که میبینید در این نام بین دو واژه p30و pediaیک فاصله توسط Space زده شده است.
حال مجددأ فولدر جدیدی ساخته و نام آن را این بار به صورت زیر قرار دهید:
واژه p30را تایپ کنید سپس کلید Alt را گرفته و عدد 255 را وارد کنید (از کلیدهای سمت راست کیبورد استفاده کنید) ، خواهید دید که یک فاصله تایپ خواهد شد. حالا واژه pedia را وارد کنید.
با این کار شما دو فولدر با نام یکسان دارید که ظاهرأ نام یکسانی دارند اما در کاراکترهای وارد شده تفاوت باطنی وجود دارد.


 
دستورات DOS
ساعت ۱٠:۳۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٢  کلمات کلیدی: داس

نخست با تایپ دستور   Cmd در منوی  Runوارد محیط  Dosشوید

 

1.دستور Dir : با استفاده از آن شما می توانید لیست فایل های داخل یک درایو یا پوشه را مشاهده نمایید.

مثلا فرض می کنیم ما می خواهیم از درایو   D ما یک  Dir  بگیریم پس تایپ می کنیم .

dir D:\>

 

2 . دستور Del : برای پاک کردن یک فایل از دستور  Del  استفاده می کنیم در ابتدا این  دستور و سپس نام فایلی رو که می خواهیم پاک کنیم می نویسیم

برای مثال ما می خواهیم که  Program  را از درایو D  پاک نماییم پس تایپ می کنیم .

Program     D:\>del

 

3 . دستور   Mkdir : از این دستور برای ساخت یک پوشه در داس استفاده می کنند در ابتدا این این دستور و سپس نام پوشه ای رو که می خواهیم بسازیم می نویسیم

برای مثال ما می خواهیم که در داخل درایو  D  یک پوشه بسازیم پس تایپ می کنیم .

D:\>Mkdir folder

 

4 . دستور  Rmdir  : برای پاک کردن یک پوشه از دستور   Rmdir استفاده می کنیم برای مثال ما پوشه folder  رو که ساخته بودیم می خواهیم با استفاده از این دستور حذف کنیم .

:\>Rmdir folder D

 

5 . دستور Cd : برای وارد شدن به یک پوشه از دستور Cd استفاده می شود البته این دستور در داخل داس یک دستور اجرایی می باشد ولی برای دیدن محتویات داخل سی دی از Dir استفاده می کنیم .

:\>Cd  folder D

 

6. دستور Ipconfig : با استفاده از این دستور شما می توانید Ip  سیستم  و یه سری اطلاعات دیگر در مورد شبکه اینترنت آن کامپیوتر را مشاهده کنید .

 

7 .  برای اینکه بخواهیم درایوهای سیستم را فرمت کنیم از دستور Format استفاده میکنیم.

1 . فرمت آهسته           d: A:\>Format

2 . فرمت سریع         d:/q A:\>Format

در فرمت آهسته بعد از نوشتن دستور فرمت یک سئوال از شما پرسیده می شود که آیا    می خواهید درایوتان را فرمت کنید یا نه که در صورت تمایل گزینه Y را انتخاب نمایید .

 

8 . دستور.. Cd : چیزهایی که شما در داس تایپ می کنید با استفاده از این دستور یکی به عقب بر می گردد.