آموزش جامع رایانه

وبلاگ تخصصی علوم رایانه-ترفندها-پاسخ گوئی به سوالات

مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۳  کلمات کلیدی: شبکه

تعیین دقیق مشکل بوجود آمده

اولین مرحله در اشکال زدایی یک شبکه اینست که تعیین کنید مشکل دقیقا چیست و تاثیر آن روی شبکه چه می باشد تا بتوانید بر مبنای آن به شکل بوجود آمده اولویت دهید. در شبکه های بزرگ معمولا به توانایی که تیم پشتیبان در مدت زمان مشخصی دارد، تلفن های بیشتری مبنی بر درخواست کمک دریافت می شود.
بنابراین باید طبق الگوی خاصی این تلفن ها اولویت بندی شوند و سپس بر طبق اولویت اختصاص داده شده به هر یک، بررسی شوند.
این اولویت بندی همانند بخش اورژآنس یک بیمارستان نباید بر مبنای این باشد که چه کسی اول تماس گرفته است، بلکه در اغلب موارد شدت مسئله است که تعیین می کند چه کسی باید اول سرویس دهی شود، گرچه معمولا عاقلانه نیست که مثلا نیست که مثلا مشکل مدیر عامل بعد از کسانیکه از او دارای سمت پایین تری هستند مورد بررسی قرار بگیرد.
ضوابط زیر می توانند شما را در اولویت بندی مسائل کمک کنند:

منابع مشترک بر منابع غیر مشترک ارجحیت دارند: مشکلات بوجود آمده در یک سرور ویا بخش های دیگری که کاربران زیادی را دچار وقفه می کند باید بر مشکلاتی که فقط روی یک کاربر تاثیر می گذراند ارجحیت داشته باشد.

مسائلی که کل شبکه را تحت تاثیر قرار می دهند بر مسائل مربوط به یک گروه و یا بخش خاص ارجحیت دارند: منابعی از قبیل سرورهای نامه های الکترونیکی که به کل شبکه سرویس می دهند باید نسبت به منابع گروهی، مثل سرورهای پرینت ارجحیت داشته باشند.

مشکلات گروهی را بنابر کار گروه اولویت بندی کنید: مشکلات مربوط به گروه یا دپارتمانی که برای سازمان نقش مهمتری را ایفا می کنند از قبیل مراکز جوابگویی به درخواست های مشتریان و یا دریافت سفارشات باید بر مشکلات مربوط به دپارتمانهایی مثل دپارتمان پژوهش و توسعه که بهتر می توانند وقفه های ایجاد شده در کار خود را تحمل کنند، ارجحیت داده شوند.

مشکلاتی که کل یک سیستم را تحت تاثیر قرار می دهند بر مشکلات نرم افزاری ارجحیت دارند: مسئله ای که یک کامپیوتر را کاملا از کار می اندازد و باعث می شود کاربر هیچ کاری نتواند بکند باید بر مسئله ای که در یکی از تجهیزات کامپیوتری یا برنامه های کاربردی بوجود آمده است ارجحیت داشته باشد.

معمولا به سختی می توان بنابر آنچه یک کاربرد نسبتا بی تجربه در مورد مسئله بوجود آمده می گوید، تشخیص داد که مشکل دقیقا چه بوده است. اما بهرحال باید اطلاعات دقیقی در مورد آنچه اتفاق افتاده است بدست آورد. کاربران معمولا اطلاعات کافی در مورد اینکه زمان بروز مشکل در حال انجام چه کاری بوده اند، نمی دهند. بعنوان مثال در بسیاری از موارد کاربران بدلیل دریافت یک پیغام خطا از شما درخواست کمک می کنند در صورتیکه در یادداشت کردن متن پیغام قصور کرده اند.

فعلا شما می توانید کار خود را با پرسیدن سئوال های زیر شروع کنید:

-
زمان بروز مشکل دقیقا در حال انجام چه کاری بودید؟

-
آیا مشکلات دیگری هم داشته اید؟

-
آیا کامپیوترتان قبل از بروز مشکل، درست کار می کرد؟

-
آیا بتازگی هیچ سخت افزار یا نرم افزاری نصب، حذف ویا پیکربندی مجدد شده است؟

-
آیا شما یا کس دیگری سعی کرده اید مسئله را رفع کنید؟