آموزش جامع رایانه

وبلاگ تخصصی علوم رایانه-ترفندها-پاسخ گوئی به سوالات

مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/۳  کلمات کلیدی: شبکه

تعیین ناحیه دربرگیرنده مشکل

گام بعدی در ارزیابی ماهیت مشکل اینست که ببینید آیا می توانید همان مشکل را مجددا بوجود آورید یا خیر
مسائلی که بسادگی قابل ایجاد هستند را به مراتب راحت تر می توان تصحیح کرد، چون شما می توانید بررسی کنید که آیا راه حل بکار رفته موفق بوده است یا خیر.

البته مشکلاتی هم وجود دارند که هراز چندگاهی بوجود می آیند و یا اینکه فقط در یک دوره زمانی کوتاهی بروز می کنند. در اینصورت مجبور خواهید شد که تعیین موفقیت ویا عدم موفقیت را ه حل اعمال شده را به بعدا موکول کنید.

بعد از اطمینان از اینکه مشکل را می توان مجددا بوجود آورد نوبت آن می رسد که منشا اصلی آنرا پیدا کنید. بعنوان مثال اگر کاربری در باز کردن یک فایل در یک برنامه پردازش لغات مشکل داشته باشد، منشا مشکل ممکن است خود برنامه ، کامپیوتر کاربر، سروری که فایل روی آن است ویا هریک از اجزای دیگر درگیر در شبکه باشد. روش تشخیص منشا اصلی مشکل اینست که بخش هایی که در ایجاد آن مشکل دخیل نیستند را بصورتی مستدلل و منظم کنار بگذاریم تا به منشا اصلی برسیم.

اگر مشکل موجود د رشبکه را می توانید مجددا بوجود آورید می توانید با دنبال کردن روندی مانند آنچه در زیر آورده شده است شرایطی که باعث بروز آن مشکل می شود را ایجاد کنید و رفته رفته آنرا رفع کنید:

1-
از کاربر بخواهید مشکل را چند بار بوجود آورد، تا بتوانید نتیجه بگیرید که عملیاتی که کاربر انجام می دهد باعث بروز خطا می شود یا خیر.

2-
خودتان پشت کامپیوتر بنشینید و همان عملیات را تکرار کنید. اگر اینبار مشکل بوجود نیامد، دلیل بروز مسئله ممکن است روشی باشد که کاربر طبق آن عمل می کند. روند کار کاربر را به دقت بررسی کنید تا معلوم شود که او قسمتی را اشتباه انجام می دهد یا خیر. این امکان وجود دارد که شما و کاربر، کار مشابهی را با روش های متفاوتی انجام دهید بصورتیکه روش کاربر بعث بروز خطا شود ولی روش شما مشکلی بوجود نیاورد.

3-
اگر با وجودیکه خودتان عملیات را تکرار کرده اید باز مشکل بوجود آمد، از حساب کاربر خارج شوید و با استفاده از حساب خود که دارای امکانات مدیریتی می باشد وارد شوید و همان عملیات را تکرار کنید. در اینصورت اگر مشکل دوباره بوجود نیامد، احتمالا کاربر مجاز به انجام کار نبوده است.

4-
اگر مشکل مجددا اتفاق افتاد، سعی کنید همان عملیات را روی کامپیوتر دیگری که دارای سخت افزار مشابه با سخت افزار کامپیوتر قبل می باشد و به همان شبکه متصل است تکرار کنید. اگر مشکل تکرار نشد می توانید نتیجه بگیرید که کامپیوتر کاربر و یا ارتباط آن با شبکه مسئله دارد. اما اگر مشکل تکرار شد، شما می دانید که مسئله ای در خود شبکه وجود دارد که می تواند به سروری که کامپیوتر با آن تبادل اطلاعات می کند و یا به سخت افزار رابط بین آن دو مربوط باشد.

اگر مطمئن شدید که مشکل در جایی از شبکه است نه کامپیوتر کاربر، می توانید بدنبال منشا آن در شبکه بگردید. بعنوان مثال اگر توانستید مشکل را روی کامپیوتر نزدیک دیگری مجددا بوجود آورید می توانید همان عملیات را روی کامپیوتری که در جای دیگری از شبکه مستقر است انجام دهید. فراموش نکنید که این روند را باید همچنان مستدلل و منظم انجام دهید و روند کار خودرا همراه با نتایج بدست آمده ثبت کنید. بعنوان مثال می توانید سعی کنید که مشکل را روی کامپیوتر دیگری که به همین هاب متصل است، و سپس روی کامپیوتر دیگری که به هابی دیگر متصل است ولی روی همان Lan قرار دارد، مجددا بوجود آورید. اگر مشکل در کل Lan اتفاق می افتد، روی کامپیوتری که به Lan دیگری متصل است عملیات را تکرار کنیدو و در نهایت شما باید با بخش بخش کردن شبکه ، منشا مشکل را به یکی از اجزای شبکه از قبیل سرور، هاب، مسیریاب و یا یک کابل محدود کنید.