آموزش جامع رایانه

وبلاگ تخصصی علوم رایانه-ترفندها-پاسخ گوئی به سوالات

مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ۱٠:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٤  کلمات کلیدی: شبکه

شناسایی تغییرات

در صورتیکه یکی از کامپیوترها با یکی دیگر از اجزای شبکه که قبلا به درستی کار می کرده است، حال دچار مشکل شده باشد، می توان نتیجه گرفت که تغییراتی روی داده است.
وقتی کاربری مسئله ای را گزارش می کند، مهمترین اطلاعاتی که فرد مسئول اشکال زدایی شبکه می تواند جمه آوری کند اینست که دقیقا قبل از بروز خطا چه تغییراتی روی کامپیوتر انجام شده بوده است
.
اما متاسفانه در اغلب موارد گرفتن این اطلاعات از کاربر آسان نیست. جوابی که در مقابل "آیا بتازگی چیزی در کامپیوتر شما تغییر کرده است یا نه؟" داده می شود معمولا جواب خیر می باشد و مدتی بعد کاربر بیاد می آورد که قبل از وقوع مسئله یک ارتقای نرم افزاری یا سخت افزاری روی کامپیوتر انجام شده است
.
در شبکه ای که بدرستی مدیریت و نظارت می شود باید این امکان وجود داشته باشد که بتوان معلوم کرد آیا اخیرا ارتقا و یا اصلاحی روی کامپیوتر کاربر انجام شده است یا خیر
.

تغییرات عمده ای از قبیل نصب نرم افزار یا سخت افزارهای جدید، از دلایل واضح مشکلی می باشند که در شبکه بوجود آمده است، اما فردی که مسئول اشکال زدایی شبکه می باشد باید متوجه تغییرات نامحسوس تر هم باشد. بعنوان مثال بالارفتن ترافیک شبکه می تواند باعث پایین آمدن بازدهی شود. مسائلی که هراز چند گاهی توسط تعدادی از کاربران برنامه، سگمنت یا شبکه محلی یکسانی گزارش می شود می تواند دلیلی بر وجود مشکلی در یکی از اجزای شبکه باشد. ردیابی منشا مشکل یک شبکه گاهی شبیه به کار یک گاراگاه می باشد و اینکه چطور متهمان باید مورد بازپرسی قرار بگیرند بخش مهمی از روند اشکال زدایی به شمار می آید.