آموزش جامع رایانه

وبلاگ تخصصی علوم رایانه-ترفندها-پاسخ گوئی به سوالات

مراحل اشکال زدایی در یک شبکه
ساعت ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٤  کلمات کلیدی: شبکه

تشخیص علت

در حین اشکال زدایی یک شبکه، وقتی بدنبال علت ایجاد مشکلی هستید، از ساده ترین موارد شروع کنید. بعنوان مثال اگر یک ایستگاه کاری قادر به برقراری ارتباط با سرور فایلی نمی باشد، کار را با بررسی مسیریاب بین دو سیستم نباید شروع کرد، بلکه اول باید به بررسی موارد ساده تری مثل اینکه آیا کابل شبکه به کامپیوتر متصل می باشد یا خیر بپردازید.
مسئله مهم دیگر اینکه باید کار خود را منظم انجام دهید و هرچه را که بررسی می کنید ثبت کنید تا زحمت شما دوچندان نشود.

 

 

پیدا کردن راه حلی مناسب

بعد از محدود کردن منشا مشکل به یکی از تجهیزات شبکه، نوبت آن میرسد که تعیین کنید آیا مشکل سخت افزاری و یا نرم افزاری می باشد.

اگر مشکل سخت افزاری باشد می توانید بخش مشکوک را عوض کنید و یا از وسیله ای معادل استفاده کنید. بعنوان مثال، مسائلی که در تبادل اطلاعات بوجود می آیند ممکن است شما را مجبور کنند کابل ها را تک تک عوض کنید تا کابل معیوب پیدا شود.
اگر مشکل مربوط به یک سرور باشد می توانید کار را با تعویض قطعات آن (مثلا هارد دیسک) شروع کنید. اگر مشخص شود که مشکل نرم افزاری بوده است می توانید داده ها را روی کامپیوتر دیگری ذخیره کنید و نرم افزارهای موجود روی کامپیوتر معیوب را دوباره نصب کنید.

در بعضی از موارد محدود کردن منشا مشکل به بخش های کوچکتر می تواند خود شامل رفع عیب هم بشود. بعنوان مثال اگر برای پیدا کردن کابل معیوب، تک تک کابل ها را به نوبت عوض کنید، تعویض کابل معیوب در واقع عیب را رفع می کند. اما در مواردی دیگر ممکن است کار به این سادگی نباشد و مثلا مجبور باشید یک برنامه سرویس دهنده یا سیستم عاملی را مجددا نصب کنید. در اینصورت چون کاربران دیگر هم ممکن است نیاز به دستیابی به آن سرور را داشته باشند، مجبور خواهید شد رفع عیب را به زمان دیگری که کسی با شبکه کاری ندارد و از داده ها نسخه پشنیبان برداشته شده است، به تعویق بیاندازید. در بعضی از موارد دیگر ممکن است مجبور شوید بعنوان مثال برای نصب کابل های جدید از دیگران کمک بگیرید. در اینصورت باید برنامه را طوری تنظیم کنید که کار نصاب کابل، کار شبکه و کاربران را مختل نکند.